ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΟΝΤΩΝ ΤΗΣ ΠΛΑΤΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΟΠΩΣ ΤΙΣ ΚΑΤΕΤΑΞΕ Ο ΠΡΟΚΛΟΣ
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΘΕΙΚΩΝ ΥΠΑΡΞΕΩΝ ΕΙΝΑΙ 10, ΧΩΡΙΣΜΕΝΑ ΣΕ 3 ΟΜΑΔΕΣ. Ο ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΑΥΤΟΣ ΕΧΕΙ ΩΣ ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΟΔΟΥΣ ΤΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΕΙΣ ΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΝ ΤΟΥ ΠΡΟΚΛΟΥ, ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΩΝΤΑΣ ΤΕΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΤΑΞΟΥΜΕ ΣΕ 2 ΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ, ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΟΔΟ(137c-142a) ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΗ(142a-155e)
Α. Υπερούσιοι Θεοί ( πρώτη υπόσταση-περιοχή του Ενός).
- Υπέρτατο ΕΝ
Είναι η πρώτη υπόθεση του Παρμενίδη κατά Πρόκλο και παρουσιάζεται υπερβατικό από τα όντα μέσω αρνήσεων. Ο τρόπος αυτός θεωρήσεως συγκαταλέγεται στο είδος της αποφατικής θεολογίας.
- Θείες Ενάδες
Αυτές έχουν την ουσία τους μέσω της ενέργειας της αντανακλάσεως από το υπέρτατο ένα.
Β. Υπερβατικοί Θεοί (δεύτερη υπόσταση-περιοχή του Νου )
- Νοητοί Θεοί ( περιοχή όντος και ουσίας)
Η τριπλή τριαδική τους διαίρεση :
α) Πεπερασμένον – Άπειρον-νοητό ον
β) Πεπερασμένον – Άπειρον- νοητή ζωή
γ) Πεπερασμένον – Άπειρον- νοητή νόηση
- Νοητοί- Νοεροί Θεοί ( περιοχή ζωής)
Η τριπλή τριαδική τους διαίρεση :
α) Ον – ζωή-νους (συναγωγοί θεοί)
β) Ον – ζωή- νους ( συνεκτικοί θεοί)
γ) Ον – ζωή- νους ( τελεσιουργοί θεοί)
- Νοητικοί ή Νοεροί Θεοί ( περιοχή νου)
Η τριπλή τους διαίρεση :
α) Τριάδα Πατέρων Κρόνος ( καθαρός νους)
Ρέα ( νοητική ζωή)
Ζευς(δημιουργικός νους/ δημιουργός)
β) Άσπιλη ή Άχραντη τριάδα Κουρήτες
γ) Η Έβδομη θεότητα
Γ. Οι Εγκόσμιοι Θεοί
- Υπερκόσμιοι Θεοί
Η τετραπλή τριαδική τους διαίρεση:
α) Δημιουργική τριάδα (Ζευς-Ποσειδών- Πλούτων)
β) Ζωογόνος τριάδα (Άρτεμις- Περσεφόνη- Αθηνά)
γ) Επιστρεπτική ή Μετασχηματίζουσα τριάδα (Απόλλων)
δ) Άσπιλη ή Άχραντη τριάδα (Κορύβαντες)
- Υπερκόσμιοι Θεοί-Εγκόσμιοι Θεοί
Η τετραπλή τριαδική τους διαίρεση :
α)Δημιουργικοί θεοί ( Ζευς-Ποσειδών- Ήφαιστος)
β) Φρουρητικοί θεοί ( Εστία- Αθηνά- Άρης)
γ) Ζωογονικοί θεοί ( Δήμητρα – Ήρα –Άρτεμις)
δ) Αναγωγοί θεοί ( Ερμής- Αφροδίτη- Απόλλων)
- Οι Εγκόσμιοι Θεοί ( Ουράνιοι και Υποσεληναίοι)
Περιοχή του γίγνεσθαι όπου εδώ εντοπίζεται το ίσον και το άνισον του Παρμενίδη
- Παγκόσμιες ψυχές ή Καθολικές ψυχές
Σε αυτό το επίπεδο οι τοιαύτες ψυχές έχουν αντιστοιχία με το σύνολο του χρόνου
- Κρείττονα γένη (Δαίμονες, Άγγελοι, Ήρωες)
Τα γένη αυτά αποτελούν μέρη του χρόνου στον Παρμενίδη
Επιμέλεια κειμένου : Ηλίας Σταματιάδης